پنج شنبه, 07 بهمن 1400

دکتر رهایی اعلام کرد
دو خبر مهم درباره امتحان جامع برای دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: زمان برگزاری امتحان جامع بعدی دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با زمان پایان کلاس های زبان مشخص می شود.

دکتر علیرضا رهایی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: جلسه شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی در روز سه شنبه 10 مهرماه با بررسی چند دستور برگزار شد.
وی با بیان اینکه در این جلسه آئین نامه تبدیل وضعیت دانشجویان ایرانی غیربورسیه مشغول به تحصیل در خارج از کشور و انتقال آنان به واحدهای دانشگاه آزاد در داخل مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: پس از ارزیابی درباره نحوه سطح بندی دانشگاه های خارجی، نحوه ورود دانشجویان به دانشگاه، توزیع دانشجویان بین واحدهای دانشگاهی و تطبیق دروس گذرانده شده، این آئین نامه مصوب شد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: پذیرش دانشجوی خارجی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، دیگر دستور جلسه شورای برنامه ریزی بود که مصوبه ای در این زمینه داشت که به زودی ابلاغ می شود.
دکتر رهایی با اشاره به درخواست برخی از دانشجویان دانشگاه های دولتی مبنی بر انتقالی به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: نحوه تطبیق دروس گذرانده شده دانشجویان انتقالی از دانشگاه های دولتی به دانشگاه آزاد اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در نهایت مصوب شد با توجه به اینکه کیفیت دروس گذرانده شده در دانشگاه های برتر و سطح یک در حد مطلوبی است، این دروس عیناً پذیرفته شود و در مورد سایر دانشگاه ها براساس دستورالعمل مصوب، معادل سازی صورت گیرد.
وی با تأکید بر اینکه دروس جبرانی در مقطع دکتری باید در ترم های اول و دوم تحصیل گذرانده شود، اظهار داشت: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی موظف هستند نسبت به این امر نظارت دقیق و جدی داشته باشند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی به درخواست تعداد محدودی از دانشجویانی که دروس جبرانی خود را نگذارنده اند، اما درخواست ثبت نام برای امتحان جامع دارند، اشاره و تصریح کرد: در این جلسه به طور استثنا موافقت شد تا این دانشجویان در ترم جاری تا سقف 6 واحد درسی از دروس جبرانی خود را همزمان با امتحان جامع سپری کنند.
دکتر رهایی با بیان اینکه آزمون های زبان به دلیل وقفه ای که در برگزاری کلاس های زبان ایجاد شده، به تأخیر افتاده است، گفت: زمان برگزاری امتحان جامع دانشگاه آزاد اسلامی که قرار بود در آبان ماه سال جاری برگزار شود، متناسب با پایان کلاس های زبان مشخص می شود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: افرادی که در آزمون جامع دانشگاه آزاد اسلامی قبول شده اند، اما در آزمون زبان موفق نبوده اند، نتیجه آزمون جامع آنها تا پایان دوره جدید کلاس های زبان همچنان معتبر است.

امکان اخذ 8 واحد درسی به همراه پایان‌نامه برای دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد، براساس اصلاحیه شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد، از این پس می توانند به همراه پایان‌نامه 8 واحد درسی اخذ کنند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر علیرضا رهایی بخشنامه تکمیل و اصلاح ماده 7 و 8 شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد را به روسای واحدها، مراکز آموزشی و سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.

براساس اصلاحات انجام‌شده در شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد؛ دانشجویان می‌توانند بدون محدودیت در تعداد دروس، با احتساب پایان‌نامه، تا سقف 14 واحد درسی (8 واحد درسی به علاوه 6 واحد پایان‌نامه) اخذ کنند.

همچنین دفاع از پایان‌نامه مشروط به کسب نمره قبولی از تمامی دروس، اخذ میانگین کل حداقل 14 و سپری شدن حداقل 6 ماه از تاریخ تصویب پروپوزال است.

در تکمیل شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد آمده است: در برنامه‌های درسی دوره‌های کارشناسی ارشد چنانچه یک درس بیش از پیش‌نیاز و یا چند پیش‌نیاز متوالی داشته باشد، دانشجو می‌تواند آخرین درس پیش‌نیاز را با درس اصلی به طور همزمان اخذ کند و بگذراند.

همچنین چنانچه دانشجو از یک یا چند درس پیش‌نیاز نمره قبولی کسب نکند، می‌تواند با نظر گروه آموزشی، آن درس یا دروس را به صورت همزمان با درس وابسته در نیمسال بعد انتخاب و بگذراند. چنانچه مجدداً نتواند در درس یا دروس پیش‌نیاز به هر دلیل نمره قبولی کسب کرده و یا آن را حذف کند، نمره درس یا دروس وابسته (اعم از قبولی یا ردی) حذف می شود.

 اعلام زمان برگزاری آزمون کتبی ارزیابی جامع نیمسال دوم سال 96-97  

 به اطلاع دانشجویان محترم دکتری تخصصی استان خراسان رضوی می رساند:

با توجه به بخشنامه 2703/30/ص/97 سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ، آزمون کتبی ارزیابی جامع

 

نیمسال دوم 96-97 در روز سه شنبه 12 تیرماه سالجاری  برگزار  می شود. زمان آزمون شفاهی، مکان

برگزاری، عناوین دروس و منابع درسی در آینده نزدیک اطلاع رسانی خواهد شد. 

 

 

دکتر رضا بهاری کاشانی رئیس شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی

صدور مجوز شرکت در آزمون جامع پیش از آزمون زبان برای دانشجویان دکتری/ برگزاری آزمون جامع در نیمه اول تیرماه

دکتر رهایی خبر داد
صدور مجوز شرکت در آزمون جامع پیش از آزمون زبان برای دانشجویان دکتری/ برگزاری آزمون جامع در نیمه اول تیرماه
اولین جلسه شورای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 97 صبح امروز به ریاست دکتر فرهاد رهبر و با حضور تمامی اعضا برگزار شد.

دکتر علیرضا رهایی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مباحث مطرح‌شده ، گفت: در این جلسه موارد مربوط به دوره دکتری از جمله نحوه برگزاری آزمون جامع و استانداردسازی آن، شیوه ارتقای کیفیت ارزشیابی آموزشی و تقویت سطح زبان دانشجویان دوره دکتری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: پس از بحث و بررسی، مقرر شد برای برخی رشته های علوم انسانی، امکان جایگزینی آزمون زبان عربی به جای زبان انگلیسی فراهم شود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در این جلسه مصوب شد برای یک دوره زمانی محدود، مجوز شرکت در آزمون جامع قبل از آزمون زبان صادر شود، گفت: بدیهی است اعلام قبولی در آزمون جامع و ثبت نتایج آن مشروط به اخذ حدنصاب نمره آزمون زبان خواهد بود.
دکتر رهایی تاکید کرد: دانشجویان توجه داشته باشند که این قبولی صرفاً در یک دوره زمانی 9ماهه معتبر است.
وی با تاکید بر لزوم تقویت زبان داوطلبان و دانشجویان دکتری، اظهار داشت: به منظور تقویت بنیه علمی زبان داوطلبان، مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی دوره های آموزشی در قالب سه ترم 6هفته‌ای برنامه‌ریزی کرده که برای ورود به این دوره، یک آزمون تعیین سطح برگزار خواهد شد که تعیین‌کننده سطح ورود به ترم های آموزشی است.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: بدیهی است در صورت کسب امتیاز بالا در آزمون تعیین سطح، داوطلب نیاز به شرکت در این دوره های آموزشی را نخواهد داشت.
دکتر رهایی در پایان گفت: با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با زمان برگزاری آزمون جامع برای دانشجویان دکتری، مصوب شد استثنائاً آزمون جامع اردیبهشت‌ماه سال 97 در نیمه اول تیرماه برگزار شود.

نتشار: ۱۶:۴۳ - ۲۵ دی ۱۳۹۶

صانعی:
 
 مدیر کل ارزیابی و نظارت دانشگاه آزاد اسلامی از ممنوعیت تدریس دانشجویان دکتری در مقطع تحصیلات تکمیلی خبر داد.
غلامی در مشهد:
وزیر علوم گفت: باید به دانشجویان تحصیلات تکمیلی توجه کرد اما برخی اساتید رفتاری خشک با آنها دارند و می خواهند احترام اجباری از روی ترس در این دانشجویان ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد ظهر امروز منصور غلامی در شانزدهمین همایش سراسری دبیران هم اندیشی استادان دانشگاه‌های کشور که در هتل خورشید مشهد برگزار شد با گرامی داشت سالگرد وحدت حوزه و دانشگاه و شهادت آیت الله مفتح با بیان این که دانشگاه‌ها مجموعه‌ای از اساتید و دانشجویانی هستند که علاقه‌مند به نظام، سرنوشت و اعتلای کشور در زمینه‌های مختلف علمی و پژوهشی می‌باشند گفت: تلاش‌های آنان دستاوردهای علمی خوبی داشته که این دستاورد‌ها در سطح ملی، بین المللی و منطقه‌ای ارائه شده است.
وزیر علوم افزود: در حل مسائل کشور کارهای بسیاری در زمینه‌های فنی و تخصصی صورت گرفته است، اما انتظارات در همه مسائل به خصوص مسائل داخلی بیشتر است و باید حرکت قوی، کار وسیع و سنگین در زمینه حل معضلات داشته باشیم.
وی بیان کرد: بایدبه حل مشکلات در زمینه صنعت، توسعه فناوری و کمک به کسب و کار در زمینه علوم انسانی نیز توجه شود، مقام معظم رهبری دغدغه هایی نیز در حل مسائل اجتماعی دارند و تذکراتی در این زمینه داشته اند.
غلامی خاطر نشان کرد: گروه‌های خوبی در حال فعالیت هستند و گزارش‌ها نشان می‌دهد که تلاش‌های خوبی در زمینه حل مسائل کشور صورت گرفته است شاید دانشگاه‌ها خیلی دیر به موضوعات ورود پیدا کرده اند و یا با بضاعت کم به این موضوعات پرداخته اند، اما نگاه به مباحث فنی بوده است و باید این تاخیر را جبران کنند.
وزیر علوم متذکر شد: توان و موفقیت در حل مسائل با جمع شدن افراد متخصص و گروه‌های تخصصی از گرایش‌های علمی مختلف می‌تواند به موفقیت برسد.
وی تصریح کرد: در دانشگاه‌ها باید کارهای گروهی را توسعه داد، چون از کار فردی چیزی حاصل نمی‌شود برخی از اساتید که به کارهای فرعی می‌پردازند برون دادهای آن‌ها مورد نقدهای قابل قبولی قرار می‌گیرد و منتقدان می‌گویند که در کارهای آنان زاویه‌های مختلفی دیده نشده است.
غلامی با اشاره به این که یکی از زمینه هایی که می‌شود با همدلی این گروه‌های تخصصی در دانشگاه‌ها را ایجاد کرد همین گروه‌های هم اندیشی اساتید است گفت: باید این هم اندیشی در زمینه‌های مختلفی اتفاق بیفتد.
وزیر علوم تاکید کرد: هم اندیشی اساتید منجر به شکل گیری کارهای علمی و ایده پردازی می‌شود و این اتفاقات با حضور جمع متخصص و متدین آثار و برکات بیشتری در بر خواهد داشت.
وی افزود: این نشست‌ها و تبادل نظر‌ها بین اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها می‌تواند در محورهای مختلف تجربیاتی را انتقال دهد و وظایف اصلی دانشگاه‌ها کنار هم نشاندن این اعضای علمی است.
غلامی بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر هدف اصلی و اساسی اساتید حضور در سر کلاس ها، انجام کار نوشتاری و بعد پرداختن به امور شخصی است و خیلی اوقات از این که کنار همکار خود چند دقیقه‌ای را بنشینند غفلت می‌کنند، چه قدر با گروه‌های دیگر و اعضای هیئت علمی و دانشجویان به خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی صحبت و تبادل نظر اساتید داشته اند؟
وزیر علوم خاطر نشان کرد: گاهی مواقع مشاوره‌های علمی صورت می‌گیرد، اما در خصوص مسائل روز جامعه چنین اتفاقی نمی‌افتد.
وی با بیان این که چنانچه به نفوذ فضای مجازی در بین اقشار جامعه و به خصوص جوانان توجه کنیم می‌بینیم که می‌توانیم از فرصت هایی که در این فضا‌ها وجود دارند برای کاهش تهدیدات آن‌ها استفاده کنیم تصریح کرد: در دانشگاه‌ها باید تلاش کنیم هم اندیشی فارغ از نوع اندیشی ایجاد کنیم و اعضای هیئت علمی را کنار هم قرار دهیم کاری که در دانشگاه بوعلی سینای همدان ما ایجاد کردیم. در این دانشگاه مجموعه هم اندیشی وجود دارد که بیش از ۲۵ سال فعال است.
غلامی تاکید کرد: ما در هم اندیشی باید اصل هم اندیشی را مد نظر قرار داده باشیم و موضوعات مختلف را مطرح و در خصوص آن‌ها به بحث و مجادله بپردازیم و بعد قانع شویم.
وزیر علوم متذکر شد: اگر بین اعضای هیئت علمی بحث و مجادله در خصوص مسائل مختلف باشد می‌توانیم آثار آن را در دنیا مطرح کنیم نباید رسالت جهانی را فراموش کنیم، چون این رسالت جهانی است و وظیفه دلسوزان انقلاب این است که به فضای بزرگتر فکر کنند باید از نقطه کوچک بگذریم تا منفعت بزرگتری را محقق کنیم.
وی تصریح کرد: بحثی که می‌تواند سازماندهی قوی تری ایجاد کند همین جمع‌های هم اندیشی است.
غلامی در ادامه سخنان خود در خصوص توجه به علوم انسانی گفت: در زمان های مختلف این بحث مطرح بوده اما منویات مقام معظم رهبری را در این خصوص پیش نبرده ایم. در هم اندیشی است که می توانیم در این زمینه خوب کار کنیم و مباحث مربوط به علوم انسانی را با نگاه عمیق تر و داوری به پیش ببریم. 
وزیر علوم گفت: خیلی از افراد با احتیاط وارد مفهوم علوم انسانی می شوند و برخی اصلا وارد این مباحث نمی شوند اما کار در علوم انسانی نیاز به استمرار دارد که باید به آن پرداخته شود. 
وی در خصوص اسناد بالادستی افزود: ما اسناد بالادستی داریم که باید در ان زمینه ها کارهایی صورت بگیرد.
غلامی بیان کرد: در خصوص علوم انسانی، بازنگری کتاب های این علوم و هم چنین سند اسلامی کردن دانشگاه ها به اندازه ای کار شده است که با افتخار آنها را بیان کنیم اساتید در بخش های اجرایی کارهای خوبی انجام داده اند اما به دلیل پررنگ بودن نقدها این کارها زیاد دیده نشده است چنانچه عملکردها را بررسی کنیم این اقدامات را خواهید دید هر چند که با آرمان ها فاصله داریم و نیاز به حرکت قوی و تلاش بیشتر در این زمینه ها است. 
وزیر علوم بیان کرد: نشست های هم اندیشی در بین اعضای هیئت علمی ماندگار خواهد بود و هم افزایی در بر دارد به همین خاطر از دبیران هم اندیشی می خواهم که در فراهم کردن زمینه های مشترک در دانشگاه ها تلاش کنند. 
وی تصریح کرد: در بحث موضوعات مختلف چنانچه هم اندیشی موضوعات مهم بتواند به گفتمان در بین اعضای هیئت علمی و دانشجویان رشته های مرتبط تبدیل می شود می تواند جریان فکری و هم چنین تخصصی در زمینه های مختلف به وجود آورد.
غلامی تاکید کرد: برون داد هم اندیشی ها مهم است و جریان پیدا کردن این هم اندیشی ها در بیرون نشست ها نیز قابل اهمیت می باشد باید از همکاران جوان نیز غفلت در این هم اندیشی ها نکرد و برای آنان چارچوب مشخصی ایجاد شود. 
وزیر علوم خاطر نشان کرد: خیلی از این اساتید در هنگام ورود به دانشگاه ها با مشکلاتی مواجه هستند بنابراین دعوت از انان به جلسات بسیار مهم است چون باعث افزایش تعهدات آنان می شود.
وی در ادامه خطاب به اساتید تاکرد کرد: در دانشگاه باید به دانشجویان تحصیلات تکمیلی توجه کنیم برخی همکاران رفتار خشکی با آنان دارند و با این رفتار می خواهند احترام اجباری از روی ترس در دانشجو به وجود آورند در صورتی که باید این احترام از روی علاقه مندی باشد و این ماندگار است.
غلامی بیان کرد: این دانشجویان در آینده قرار است امورات کشور و آموزش و پژوهش را به عهده داشته باشند بنابراین باید آنان را در یابیم تا تفکراتی سالم و اعتقادات خوبی داشته باشند و پشتیبان آرمان های انقلاب باشند.
در بخشنامه جدید؛

ضوابط و مقررات آموزشی دانشجویان دوره دکتری اعلام شد

براساس بخشنامه جدید دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی ضوابط و مقررات آموزشی دانشجویان این دوره اعلام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، بخشنامه جدید دوره دکتری دانشگاه آزاد با هدف ارتقا سطح کیفی فعالیت های آموزشی این دانشگاه تدوین و به واحدهای دانشگاه ابلاغ شده است.

در این بخشنامه تاکید شده است که واحد دانشگاهی موظف است برنامه درسی مصوب را برای دوره ای که در آن با مجوز دانشگاه دانشجو پذیرفته است، اجرا کند.

هر نیسمال تحصیلی هجده هفته، شامل شانزده هفته آموزش و دو هفته ارزشیایی پایان نیمسال است.

مدت مجاز تحصیل در دوره دکتری تخصصی، حداقل شش نیمسال و حداکثر هشت نیمسال تحصیلی است.

در صورتی که دانشجو در مدت مقرر دانش آموخته نشود، واحد دانشگاهی اختیار دارد به پیشنهاد استاد/ استاد راهنما، مدت تحصیل را حداکثر تا دو نیمسال تحصیلی افزایش دهد. چنانچه دانشجو در این مدت دانش آموخته نشود، پرونده وی برای تصمیم گیری در خصوص ادامه تحصیل به کمیسیون موارد خاص ارجاع می شود.

تعداد واحدهای درسی دوره دکتری

تعداد واحدهای دوره دکتری ۳۶ واحد است که از این تعداد ۱۵ تا ۱۸ واحد آن واحدهای درسی و ۱۸ تا ۲۱ واحد پژوهشی است که در برنامه درسی مصوب هر رشته لحاظ می شود.

دانشجوی دوره دکتری تخصصی موظف است در هر نیمسال تحصیلی حداقل ۶ و حداکثر ۱۰ واحد درسی از دروس مصوب سرفصل رشته (با احتساب دروس جبرانی) را انتخاب و ثبت نام کند، مگر آنکه کمتر از ۶ واحد درسی باقی مانده داشته باشد.

گذراندن دروس جبرانی برای دانشجویان دوره دکتری

برای ارتقا سطح آموزشی دانشجویان دوره دکتری، گذراندن دروس جبرانی به تعداد ۴ تا ۱۰ واحد درسی در نیسمال اول تحصیل یا حداکثر نیسمال دوم تحصیل الزامی است.

دروس جبرانی مشترک گذرانده شده برای تمای پذیرفته شدگان با آزمون و بدون آزمون دوره دکتری تخصصی با رعایت ضوابط یاد شده در مصوبه ۱۶ آذرماه سال ۹۵ شورای برنامه آموزشی و درسی دانشگاه انجام می شود.

پذیرفته شدگان با آزمون که در برخی از دروس امتحانی خود در آزمون دکتری تخصصی نمره خام کمتر از ۳۳.۳۳ یا نمره آزمون (درج شده در کارنامه) آنها کمتر از ۵۰ درصد نمره کل (۵۰۰۰) کسب کرده اند، لازم است مطابق نظر گروه تخصصی از دروس مرتبط با دروه کارشناسی ارشد به میزان ۶ واحد (علاوه بر دروس جبرانی مشترک) به عنوان دروس جبرانی بگذرانند.

پذیرفته شدگان بدون آزمون دوره دکتری تخصصی در صورت تشخیص گروه آموزشی از دروس مرتبط با دوره کارشناسی ارشد به میزان حداکثر ۶ واحد درسی (علاوه بر دروس جبرانی مشترک) به عنوان دروس جبرانی بگذرانند.

به ازای هر ۱۰ واحد جبرانی یک نیمسال تحصیلی به مدت مجاز تحصیل دانشجو افزوده می شود.

کسب نمره قبولی ۱۴ در دروس جبرانی الزامی است که نمره مذکور در میانگین نیمسال و میانگین کل دانشجو محاسبه نمی شود.

محتوای دروس جبرانی به تشخیص شورای گروه آموزشی خواهد بود.

دانشجو می تواند حداکثر برای دو نیمسال تحصیلی با کسب موافقت واحد دانشگاهی، از مرخصی تحصیلی استفاده کند. درخواست مرخصی تحصیلی باید قبل از شروع ثبت نام در هر نیسمال تحصیلی به واحد دانشگاهی تسلیم و موافقت واحد دانشگاهی کسب شود. موافقت واحد دانشگاهی با مرخصی تحصیلی دانشجو باتوجه به وضعیت تحصیلی وی صورت می گیرد و منوط به این است که ادامه تحصیل دانشجو از آن به بعد با مشکل مواجه نشود.

حدنصاب نمره قبولی در دوره دکتری

برای ورود به مرحله ارزیابی جامع، کسب میانگین کل حداقل ۱۶ از تمام واحدهای آموزشی دوره الزامی است. همچنین، اخذ نمره قبولی در آزمون زبان خارجی(ترجیحا زبان انگلیسی) که بیش از سه سال از اخذ آن نگذشته باشد الزامی است.

حداقل نمره قبولی در ارزیابی جامع ۱۶ است، در غیر این صورت، دانشجو مجاز است صرفا یکبار دیگر در ارزیابی جامع شرکت کند و آن را با موفقیت بگذراند والا پرونده دانشجو برای تصمیم گیری در خصوص امکان شرکت مجدد در ارزیابی جامع به کمیسیون موارد خاص دانشگاه (سازمان مرکزی) ارجاع می شود.